Chitika Ad 1

Lunes, Oktubre 10, 2011

Pilosopiya nin Buhay kan mga Bikolano I.a-b

KAPITULO I

INTRODUKSYON              

             Dios marhay na aldaw saindo gabos!
            Ini an pagbating madadangog gikan sa mga Bikolano. Poon igdi, mahihiling an mayamang kaugalian, ekspiryensya asin kasaysayan na iyo an nagbubuo sa kaisipang Bikolnon.
            Rehiyong Bikol, ikalimang rehiyon sa Pilipinas, pano baga mabibisto? Dai mairirirong na sa bilog na kinaban, bistado an Bikol huli sa Bulkan Mayon sa Albay, kaiba pa igdi an nagpabistong pinakasadit na sira sa kinaban – an sinarapan. Kun pagpa-aso-aso man kan dila an boot magibo, Bikol express, igdi mananamitan. Bistado na man sa ngaran nin turismo an Isla kan Caramoan asin Cam. Sur Watersports Complex (CWC) sa Camarines Sur, an butanding sa Sorsogon asin an Rodeo sa Masbate. Dai man nagpapahuri an mga surfing area igdi arog kan Bagasbas Beach sa Camarines Norte asin Puraran Beach sa Catanduanes. An pinahamis na pili pambato man kan Bikol lalo na sa mga naghahanap pasalubong. Dai man nagpapahuri an sikat na marhay na kapistahan kan Ina nin Bikol na iyo si Nuestra Señora de Peñafrancia. Asin dakul pang iba na nagpabantog sa rona nin Bikol.
            Alagad, sa paagi sanang ini baga mabibisto an Bikol lalo pa an mga Bikolano? O hanggang igdi na sana an pagpapabisto kan Bikol? An Bikolano konkretong tawo. Dai mo lang sya mabibisto sa saiyang kapalibutan kundi sa paagi nin paghiling sa saiyang mga ekspiryensya asin istorya sa kinaban na iyo an nagbubuo kan saiyang mga pananaw asin prinsipyo sa buhay. An mga siring na pananaw iyo man an nagdidikta kun pano sya maghiro asin mag-isip sa saiyang pagkabuhay. Hali igdi, popolbaran kan kagsiyasat na mag-angat sa ordinaryong pagkasabot pasiring sa pagkayaon[1] kan pilosopiya nin buhay kan mga Bikolano.
Igwa daw kaya an mga Bikolano nin pilosopiya nin buhay? Ini an minasunod na kahapotan na dai dapat ipagpasipara orog na kan mga Bikolano nin huli ta an pilosopiya mismo ninda an magpapabisto sa sainda manunungod sa saindang pagkabuhay. An kahapotang ini bako man talagang problema nin huli ta an kasimbagan nakalatag na sa daga nin bilog na Bikolandia. An kaipuhan sana iyo an pag-analisa asin mag-aanalisa, pag-adal asin maadal, panahon asin mataong panahon tangani sanang palatawon sa ere kan Bikol an saiyang pilosopiya nin buhay na magiging parti kan pilosopiyang Bikolnon.
            Si Thales nabisto bilang enot na pilosopo. Alagad, kan sya nag-isip kun pano nagpoon an kinaban, dai man sya nagsabi na sya sarong pilosopo. An naghirang sa saiya iyo an mga nagsurunod na mga para-isip sa saiya. Sosog igdi, an mga enot na Bikolano o an mga inaapod na suanoy, dai man nag-isip na mamilosopiya, kundi para sana magpahayag kan saindang mga panambitan o kaisipan o pangkagabsan na pananaw manunungod sa buhay na naghahali pa sa saindang mga ekspiryensya. An kaipuhan sana iyo an mabungkal kaini sa daga nin nakaagi asin ilinya ini sa kaisipan kan rehiyon na aapodon na pilosopiya.  
            Kan magtaram si Sokrates manunungod sa saiyang kaisipan, nasabi na sya sarong pilosopo. Kan magtukdo si Santo Tomas de Aquino manunungod sa limang dalan pasiring sa pagkayaon nin Dyos, nasabi na sya pilosopo. Kan iniluwas ni Edmund Husserl an saiyang penomenolohiya, nasabi man na sya sarong pilosopo. Kadakul pang arog nindang indibidwal an igwang tatak na pilosopo. Alagad, dai daw pwedeng maapod man na pilosopiya an kaaraman nin kabuuan maski ngani sabihon pa na mayo pang nasasambitan na arog ninda Platon[2] kan pilosopiyang Griyego, Edith Stein kan pilosopiyang Aleman, Jacques Derrida kan pilosopiyang Pransis, Siddharta Gautama kan pilosopiyang Indyan, asin dakul pang iba sa lugar na kabaing man kan Bikol. Kaulangan daw kaya ini tanganing masabi na igwang pilosopiyang Bikolnon? Kaya, sarong hapot an kaipuhan tawan nin doon – igwa daw kaya nin pilosopiyang Bikolnon?

           
Paglatag kan mga Kahapotan

            Kun sa prutas, potot pang marhay an pag-orolay manunungod sa pilosopiyang Bikolnon. Dipisil pa ngani an pagpaliwanag kaini sa mga akademya. Pero dai boot sabihon nagpoon sa mayo an pilosopiyang Bikolnon. Yaon na ini. Alagad dawa ini yaon dai ini marereyalisar nin maayos kun mayo nin magudak asin mabubo kaini sa dagang kina-eerokan. Nagtatalubo an sarong kaisipan kun may mga pag-iisip na man an nagtataong halaga asin oras tanganing ini mapag-adalan. Huli kaini, nakikisumaro an kagsiyasat sa kilusan o paglakaw na ini.
            Sa surat na ini, mawot ko na simbagon an mga minasunod na kahapotan:

  1. Igwa daw mananggad nin pilosopiyang Bikolnon? Igwa daw pilosopiya nin buhay an mga Bikolano?
  2. Pano ini makukua? Anong mga metodolohiya an pwedeng magamit sa pagsiyasat na ini? Asin sain kaya makukua an pilosopiya nin buhay kan mga Bikolano?
  3. Anong pilosopiya nin buhay an makukua sa lingwaheng Bikolnon?
  4. Anong pilosopiya nin buhay an makukua sa mga literaturang Bikolnon?
  5. Anong pilosopiya nin buhay an makukua sa mga kasabihang Bikolnon?
  6. Anong pilosopiya nin buhay an makukua sa mga kaugalian asin mga pagtubod kan mga Bikolano?
  7. Ano an relasyon kan pilosopiyang Bikolnon sa pilosopiyang Filipino asin iba pang pilosopiya sa Sirangan?
  8. Ano an halaga kan pilosopiya nin buhay sa mga Bikolano o sa bilog na katawohan?


Sakop asin Limitasyon
           
Sinubli ko an mga kaisipan kan mga Pilipinong dalubguro sa pilosopiya manunungod sa pagkayaon nin pilosopiyang Filipino, alagad an pinakatinatawan doon ko igdi iyo an kaisipang Bikolnon. Pinag-adalan ko an saindang mga metodong ginamit tanganing makua man an nakatagong pilosopiyang Bikolnon partikularmente an pilosopiya nin buhay kan mga Bikolano. An kasuratan na ini nakasentro sa kaaraman kan mga Bikolano manunungod sa buhay asin pagkabuhay na iyo an minabuo kan inaaapod na pilosopiya nin buhay.


[1] An tataramon na pagkayaon sa siring na gamit sa itaas ginamit kan kagsiyasat bilang katumbas kan tataramon na existence. Masasabotan sa masurunod na mga pagpaliwanag, an tataramon na pagkayaon asin yaon dakulang marhay an katungdan sa pilosopiya nin mga Bikolano orog na sa gamit kaini sa pagpaliwanag ni Fr. Wilmer Joseph Tria – sarong Bikolanong dalubguro sa pilosopiya na nagtutukdo ngonyan sa Ateneo de Naga University asin sa Holy Rosary Minor Seminary sa Siyudad nin Naga.
[2] An pangaran na Platon iyo an katumbas o salin sa Pilipino kan pangaran na Plato na saro sa “dakilang tatluhan ng pilosopiyang Griyego” kaiba sinda Sokrates asin Aristoteles. Sa katotoohan makukua an salin na ini sa gibo ninda Emerita S. Quito, Romualdo Abulad, Florentino Timbreza, asin Herminia V. Reyes.  eds., Ensayklopidiya ng Pilosopiya, s.v. “Platon.

Metapora


 (Bikol at Tagalog Bersyon)

METAPORA
[ta-ga-log]

Ang mga titik ay inaayos sa kanyang loob.
Ang mga salita’y lumalabas na walang tunog.
An mga nakaraa’y binabalikan nang may tugtog.

Ang kamay ay nagsulat na rin sa papel ng kasaysayan.
Upang ipabatid ang kanyang panulaan.
Ngunit dinamitan ng metapora ng santinakpan.

Marami ang nahumaling sa kanyang istorya.
Nagbigay-puri ang mga nakabasa.
Walang humpay na palakpak ang dala sa tainga.

Ngunit ang tula ay hindi lang natapos sa tuldok.
Dahil ang makata ngayo’y naroon sa suksok.
Hindi matahimik at sya’y nanlalambot.

S’ya’y nagpatuloy pa rin sa pagsulat ng tuwa sa luha.
Walang nakakapansin sa pag-ayos n’ya ng mga bura.
Kaya nagpadala na lang s’ya sa agos ng kanyang tula.

Ang kanyang sarili’y isinulat n’ya sa kwaderno.
Sa kanyang pag-aakala na kilala n’ya ito..
Sa pamamamagitan ng metapora, isinulat n’ya ito.

Ngunit s’ya mismo ay metapora sa kanyang sarili.
S’ya ay metapora sa lahat ng mga metapora.
Ang nasabing makata, tula sa kanyang tula.



[bi-kol]

An mga letra pinapakaray sa saiyang laog.
An mga tataramon nagluluwas na mayong laog.
An mga agi-agi binabalikan na may tugtog.

An kamot nagsurat na man sa papel nin kasaysayan.
Tangani na ipasabot an saiyang panulaan.
Alagad binaduan nin metapora nin kinaban.

Dakul an nagka-erengganyo sa saiyang istorya.
An mga nagbarasa nagtao nin dakulang honra.
Daing sagkod na upak an dara-dara sa talinga.

Alagad an tula dai man lang natapos sa tuldok.
Ta an makata ngani yaon duman ngonyan sa suksok.
Dai natutuninong asin dai napapauntok.

Sya nagpapadagos man sana sa pagsurat nin ogma sa luha.
Mayong nakakarisa sa pagpakaray nya kan mga para.
Kaya nagpadara na sana sya sa sulog kan saiyang tula.

Isinurat nya sa kwaderno an saiyang sadiri
Sa saiyang paghona-hona na bistado nya ini.
Sa paagi nin metapora ini nya isinabi.

Alagad sya ngani metapora mismo sa saiya.
Sya metapora sa gabos na mga metapora.
An nasambit na makata tula sa saiyang tula.

Kwaderno ni Juan Homepage



Kwaderno Ni Juan

Kwaderno ni Juan is a blog on different genres including poetry, commentary, stories, sociology, spirituality, philosophy, music, photography, videos, adventures and other literary pieces. It was created by Arjanmar H. Rebeta to share his talents to all as a sign of gratitude to God for this blessing. Kwaderno ni Juan invites all to enhance their personal talents whatever kind they may be. Let it be shown for God gives us talents that are worth sharing of. Let this sharing be done “Ad Majorem Dei Gloriam” (For the Greater Glory of God).

Click title for content...








This writing is about Bikol philosophy. It is written in Bikol dialect. Discussion on Bikol philosophy is still young. This writing aims to promote that Bikolanos have their own philosophy of life. This writing is done through extracting philosophies or notions in history, language, literary, beliefs and culture of the Bikolano.










(Mga Tula mula sa Tala)

Metapora is a collection of poems written by Arjanmar H. Rebeta. Poems here are written in various languages & dialect such as English, Tagalog, Bikol & Latin. Topics here are philosophy, spirituality, love, friendship and society.












(Nang Mahulog si Juan sa Pag-ibig)

Juan Love is a second part of Metapora as other set of poems. This collection focuses more on Love thus these are poems that are written “Nang Mahulog si Juan sa Pag-ibig” (When John Falls Into Love).















KKK is a compilation of articles and stories written by Arjanmar H. Rebeta. It is composed of philosophical reflections, commentaries and stories that tackled on various social issues.











Pamana ni San Juan is a compilation of Spiritual Reflections of the author as he journey towards God’s love. Here also included prayers that are composed by a restless heart that finds rest in Him. The author himself looks at St. John as his inspiration of being a disciple of Jesus thus he writes also as inspired by that youngest apostle.











(Mga Lirikong Walang Himig)

Pausa Musicale or Rest (Musicale). A Rest is an interval of silence in a piece of music. In the same way, this compilation is composed of lyrics written by Arjanmar H. Rebeta but with no formal melody. But, the time he writes them, they are done with melody to let the emotion and purpose be incorporated to the lyrics/words. In his own music, he read as he sing it with his heart.










(A Collection of Photographs)

LaraJuan or Larawan ni Juan (Photos of John) is a collection of photographs taken by Arjanmar H. Rebeta. This pictures let the author to reflect on life as photographs themselves speak of messages that they want us to learn. They have messages which only waiting to be born and discovered. We just need to capture them thru lens, open our eyes, let our hearts listen then let our soul speak.









(A Collection of Videos)

Pelik-Mata ni Juan is a collection of the author’s simple edited videos. These, for him, are little “Pelikula sa Mata ni Juan”. Some of them are music videos, activity scenes, travels, apostolate, history, reports, music remix and advocacy.



Pilosopiya nin Buhay kan mga Bikolano (Mga Laog)


This writing is about Bikol philosophy. It is written in Bikol dialect. Discussion on Bikol philosophy is still young. This writing aims to promote that Bikolanos have their own philosophy of life. This writing is done through extracting philosophies or notions in history, language, literary, beliefs and culture of the Bikolano.


Click the links provided below.

ENOT NA PAHINA
PAHINA NIN PAGPAPATIBAY
SERTIPIKASYON
PASASALAMAT
PAGDUSAY
PAG-OMAW
CURRICULUM VITAE
MGA LAOG

Kapitulo
Surbey sa Katakod na Literatura
Mga Kahulugan kan mga Tataramon

II. SURBEY NIN METODOLOHIYA
An Lokal na Paghanap nin Pilosopiya
Mga Metodolohiya nin Pagsiyasat
      Kasaysayan asin Ekspiryensya sa Paliwanag ni Dy
            Vital Thought asin Reflexive Thought  
            Sa Metodolohiya ni Reyes
            Metodolohiya Sosog ki Timbreza
Paghanap nin Kahulugan
Pilosopiya sa Buhay asin Pilosopiya nin Buhay
Duwang Kalakaran Manunungod sa Artikulasyon asin
Pormalisasyon nin Pilosopiya
Lebel na Pang-Akademya asin Lebel kan Kadaklan
Sa Metedolohiya ni Quito
Paliwanag Sosog ki Quito
Lebel na Pang-Akademya asin an mga
Eskwelahang Pilosopiko sa Bikol
Lebel kan Kadaklan sa Pilosopiyang Bikolnon
Metodang Metalingwistika asin Penomenolohiya
Sosog ki Mercado
Paghahanap sa Pilosopiyang Bikolnon sa Paliwanag ni Tria
An Problema Bilang Kapinunan kan Pilosopiya
An Pagngalas, Pagduda, asin Purisaw-Isip
Metodolohiyang Iminumungkahi ni Tria
Manunungod sa Pilosopiyang Bikolnon
Paggamit kan Sadiring Lingwahe
Buod

III.  PILOSOPIYA NIN BUHAY SA LINGWAHENG BIKOLNON
An Lingwahe Bilang Burabod nin Pilosopiya
Metapisika asin Penomenolohikong Bikolnon
Yaon: Sarong Pamimilosopiyang Bikolnon
Yaon asin “Ako Buhay”
Yaon asin Uya
Yaon asin Igwa
Yaon asin Dasein
Boot sa Pilosopiyang Bikolnon
An Yaon asin an Pagkayaon nin Boot: Aspekto nin
Pagpapakatawo asin Pakikipagkapwa-Tawo

Yaon asin Boot sa Pagpapakatawo
Yaon asin Boot sa Pakikipagkapwa-tawo
Karagdagang Pag-aanalisang Metalingwistiko
Kaaraman sa Tataramon na “Gurang”
Maka-Dyos na Pananaw sa Lengwaheng Bikolnon
Kaisipang “Uragon” asin “Oragon
Buod

IV. PILOSOPIYA NG BUHAY SA LITERATURANG BIKOLNON
An Literatura Bilang Burabod nin Pilosopiya
Balik-adal sa Epiko nin Ibálong
Natatagong Kaaraman sa mga Karakter
Si Handyóng asin an mga  Bikolano Ngonyan
An Paghanap sa Totoong Oryól
Baltóg
Bantóng
Mga Kadunungan sa Likod kan mga Halimaw Asin Hayop sa Epiko
Iba Pang Adal sa Epiko ng Ibálong
Kaisipang Bikolnon sa Pagsirang kan mga Bagay
Kaisipan sa “Sarung Banggi”
An Katukduan sa Kantang “Si Nanay, Si Tatay”
Patotodon: Taisan kan Isip kan mga Bikolano
Buod

V.  PILOSOPIYA NIN BUHAY SA MGA KASABIHANG BIKOLNON
An Kasabihan Bilang Burabod nin Pilosopiya
Mga Pilosopiya nin Buhay kan mga Bikolano sa Kasabihang Bikolnon
Pananaw nin Panunumbalik
Kaandaman asin Pag-iingat sa Gabos na Panahon
Konsepto nin Pagtios asin Paglaom
Importansya kan Kahigosan
Kapakumbabaan sa Buhay
Buod

VI.  PILOSOPIYA NIN BUHAY SA PAGTUBOD ASIN
  KAUGALIANG BIKOLNON

An Pagtubod asin Kaugalian Bilang Burabod nin Pilosopiya
An Kaugalian nin mga Bikolano


An Relihiyon asin Pagkabuhay sa Pilosopiya nin Buhay kan mga Bikolano
An Supernatural na Kinaban kan mga Suanoy na Bikolano
An Kristyanismo asin an Buhay Bikolnon
Nuestra Señora de Peñafrancia asin an Buhay Bikolnon
An Pilosopiya nin Buhay sa mga Tradisyonal na Kaugaliang Bikolnon
Pilosopiya nin Buhay sa “Pantomina”
An Hulugan
An Hatiran
Pintakasi asin Rito Relihiyoso sa Bikol
An Bansag
Buod

VII. BUOD, KONKLUSYON ASIN REKOMENDASYON
Buod
Konklusyon
Mga Natatanging Pilosopiya nin Buhay kan mga Bikolano
An Tolong Panahon kan Kaisipang Bikolnon
Pilosopiyang Bikolnon asin an Pilosopiyang Pilipino
Rekomendasyon

BIBLIOGRAPIYA
Mga Mayor na Pinagkuanan
Mga Pan-Sekondaryang Pinagkuanan

MGA APENDIKS
APENDIKS I:   SURAT-PERMISO

APENDIKS II:  AN TRANSKRIPSYON KAN PAKIKIPAG-ULAY
KAN KAGSIYASAT KI FR. WILWER JOSEPH TRIA

APENDIKS III: MGA LITRATO KAN INTERBYU

APENDIKS IV: AN EPIKO NIN IBÁLONG

APENDIKS V: SARIMAO

APENDIKS VI:  MGA PILING KASABIHANG BIKOLNON
MANUNUNGOD SA KARATAN NA
MAKUKUA SA PAG-ADAL NI MERCADO
BILANG KABTANG KAN KAISIPANG
PILIPINO

APENDIKS VII:  ABSTRAK

Tungkol sa Akin

Aking larawan
Mahilig magsulat sa scratched paper saka ililipat sa kwaderno at ilalagay naman sa kompyuter... (",) For comments, suggestions & reactions, kindly send me message at kwadernonijuan@live.com or post a comment/s on this blog.

Mga tagasunod

Chitika

Chitika Ad 3

Kilalang Mga Post